Od kiedy Google zaczęło faworyzować strony oparte o protokół https (zamiast http), coraz więcej uwagi poświęca się bezpieczeństwu danych. Przedrostek https w adresie url witryny jest informacją, że dana witryna taki system bezpieczeństwa posiada. Dzisiaj radzimy, jak wdrożyć to rozwiązanie na swojej stronie.
CO OZNACZA SSL?
Skrót SSL oznacza Secure Socket Layer i jest narzędziem wykorzystywanym do zabezpieczenia danych na stronach www. Jest obowiązkowy dla serwisów bankowych, pożyczkowych czy stron Biur Obsługi Klienta dużych firm technologicznych. Chodzi o to, aby mieć pewność, że dane wrażliwe, jakie podajemy za pomocą serwisu (nazwiska, numery kart, PESEL itd.) nie trafią w niepożądane ręce. Certyfikat SSL jest zatem sposobem na przeciwdziałanie cyberprzestępczości.
Jak zabezpieczyć swoją stronę certyfikatem SSL? Choć brzmi to dość tajemniczo, jest dużo łatwiejsze niż się wydaje. Od strony technicznej certyfikaty SSL oznaczają technologię służącą do szyfrowania danych przesyłanych pomiędzy stroną a serwerem. Oznaczeniem, że strona wykorzystuje takie rozwiązanie jest właśnie wspominany przedrostek https w adresie url oraz ikonka kłódki. Ponieważ Google lepiej ocenia witryny zabezpieczone w ten sposób, certyfikat SSL ma duże znaczenie w pozycjonowaniu (SEO).
SKĄD WZIĄĆ CERTYFIKAT SSL DLA NASZEJ STRONY?
Planując zabezpieczenie strony możemy zdecydować się na płatny lub bezpłatny certyfikat ssl. Oba rozwiązania mają swoje wady i zalety. Wariant bezpłatny to rozwiązanie na kilka miesięcy, dobre tylko dla małych stron albo blogów, ponieważ jest absolutnie podstawową wersją zabezpieczenia, która nie wystarczy w przypadku większych serwisów przetwarzających dane wrażliwe. Bezpłatny SSL może być wystarczający dla samego właściciela strony, ale nie dla dużego serwisu operującego danymi użytkowników. Tu konieczne będzie zainwestowanie w profesjonalny, płatny certyfikat SSL, który można kupić od wyspecjalizowanych firm.
Takie zabezpieczenie zapewnia zaawansowane szyfrowanie na wiele lat. Sprawdza się w przypadku stron, które posiadają np. systemy rezerwacji czy zakupu biletów online, a także w przypadku sklepów internetowych. Certyfikaty SSL oferowane są w wielu odmianach i przez wielu dostawców, różnią się ceną oraz stopniem zaawansowania. Mogą kosztować i 500 i 5000 zł. Wybór zależy od tego, jakie potrzeby i wymagania ma konkretna strona internetowa. Przed zakupem warto odpowiedzieć sobie na takie pytania:
- czy chcemy zabezpieczyć pojedynczą stronę www, program, a może aplikację mobilną?
- czy chcemy uzyskać potwierdzenie wiarygodności witryny?
- czy nazwa firmy ma się pojawiać w pasku adresu url?
JAK ZAINSTALOWAĆ CERTYFIKAT SSL, KTÓRY ZAKUPILIŚMY?
Aby zabezpieczyć stronę certyfikatem SSL najłatwiej skorzystać z panelu administratora w serwisie dostawcy hostingu. Większość powinna oferować specjalnie dedykowaną do tego funkcję, za pomocą której skonfigurujemy ten dodatek. Jeśli strona postawiona jest na WordPressie, możemy zainstalować dedykowaną wtyczkę służąca do instalacji SSL lub, co wymaga odpowiedniej wiedzy, edytować bazę danych witryny.