Obecnie do sukcesu dużej ilości firm przyczynia się korzystanie z innowacyjnych rozwiązań. Nie jest zatem zaskakujące to, iż przedsiębiorcy znacznie częściej postanawiają wdrażać nowoczesne systemy, jakie znacznie upraszczają zarządzanie. Na rynku istnieje wiele tego typu rozwiązań. Do najbardziej znanych i cieszących się dobrą opinią należą systemy ERP oraz CRM.
Każdy z tych systemów wspomaga działanie firm, jednakże ich role nie są takie same. Zdarza się, że są one ze sobą utożsamiane. W tym artykule przedstawiamy, co znaczą oba pojęcia i czym się różnią, jakie dają możliwości oraz kiedy warto po nie sięgnąć. Jeżeli chcą Państwo poznać bliżej ten temat, zapraszamy do lektury.
ERP i CRM – modernizacja procesów biznesowych
System ERP (enterprise resource planning) i system CRM (customer relationship management) należą do programów, które są najczęściej stosowane przez przedsiębiorstwa w celu optymalizacji procesów biznesowych. Każdy z nich wykorzystuje się do usprawniania i kontroli procesów, które mają miejsce w spółce, ale zaspokajają one różne zapotrzebowania firmy.
Oba systemy zapewniają migrację danych w całym przedsiębiorstwie i usprawniają działania biznesowe. Jednakże to ERP jest skupiony na ich przeprowadzaniu, a CRM jest skoncentrowany tylko na relacjach z konsumentami.
ERP przekierowuje wszelkie procesy zachodzące w firmie do bazy danych systemu. Są one tam integrowane i zapisywane tak, żeby mogły być zanalizowane w sposób umożliwiający spółce osiągnięcie strategicznych celów oraz dostrzeżenie pola, które wymaga sprawniejszego działania. System ten wspiera automatyzowanie i organizowanie wszelkich działań prowadzonych w firmie.
CRM również pomaga automatyzować procesy i nimi zarządzać, jednakże jego zasięg nie jest tak duży. System CRM wspiera ujednolicanie, przyspieszanie oraz zarządzanie procesami marketingu, sprzedaży, a także obsługi konsumenta.
ERP czy CRM – co wybrać?
Przedsiębiorstwa mniejsze, zajmujące się świadczeniem różnorodnych usług, powinny najpierw zainwestować w CRM po to, aby wszcząć proces powiększania bazy klientów i polepszania stosunków z obecnymi, co najczęściej przyspiesza rozwój.
Jeżeli spółka jest wyspecjalizowana w handlu towarem, najlepszym rozwiązaniem dla niej byłby system ERP, także wtedy, gdy nie osiągnęła większej skali, ale zależy jej na tym, aby móc kontrolować zakupy od dostawców, sprzedaż oraz magazyny.
Implementacja systemu
O ile wdrożenie systemu CRM nie powinno być kłopotliwe i czasochłonne to w przypadku wdrożenia systemu ERP należy uzbroić się w cierpliwość i ogrom różnego rodzaju trudności. Oczywiście są to dwa całkowicie inne programy biznesowe. System do zarządzania relacjami z klientem, jest wyłącznie dedykowany do tego celu i czasami do sprzedaży. Dlatego sam proces wdrożenia jest zazwyczaj szybki i nie wymaga specjalnych zmian w infrastrukturze przedsiębiorstwa.
System ERP, który ma swoim obszarem objąć wszystkie najważniejsze procesy zarządzania przedsiębiorstwa oraz integrować się z zewnętrznym otoczeniem (np. CRM) musi generować większe nakłady dla całego przedsiębiorstwa.