YouTube to najbardziej znana na świecie platforma do umieszczania i przeglądania filmów. Pod względem zainteresowania wyprzedza tradycyjną telewizję. Każdego miesiąca w serwisie loguje się 2 miliardy użytkowników, co stanowi jedną trzecią wszystkich internautów – potencjalnych klientów.
Reklama na YouTube – docieraj do klientów
Jednym z powodów korzystania z YouTube, jest wyszukiwanie, co pod względem zasięgu stawia serwis na drugim miejscu najczęściej używanych wyszukiwarek (zaraz po Google). To właśnie zasięg i wielomilionowa publiczność zgromadzona na YouTube jest czynnikiem decydującym o inwestowaniu w kampanie reklamowe. Ale czy reklama na YouTube faktycznie opłaca się? Na pewno nie musimy inwestować ogromnych sum pieniędzy na kampanię ani obawiać się, że reklama nie przyniesie oczekiwanych efektów. Przy czym, kluczowe w tworzeniu i dopasowaniu przekazu reklamowego jest poznanie odbiorców firmy, ich potrzeb i zachowań. Jakiej komunikacji oczekują nasi dotychczasowi klienci? Kim są nasi potencjalni klienci? Jakie treści cieszą się wśród nich zainteresowaniem? Co będzie w stanie skłonić ich do działania?
Jak promować się na YouTube?
Reklama na YouTube jest skuteczna przede wszystkim dlatego, że dociera do właściwych osób. Reklamodawcy mogą korzystać z zawansowanych możliwości kierowania przekazu na podstawie: słów kluczowych, tematu, danych demograficznych (np. reklama wyświetli się kobietom, które mają dzieci), listy klientów (według danych gromadzonych przez firmę), list podobnych odbiorców (na podstawie własnych informacji), zainteresowań. W przypadku ostatniej opcji kierowania, system bierze po uwagę np. osoby, które zastanawiają się nad zakupem, wyszukując przy tym treści za pomocą wybranych słów kluczowych. Reklamę można również wyświetlać osobom, które znają nasz kanał na YouTube i reagują na zamieszczane treści, np. udostępniają filmy lub dodają je do playlisty.
Zarządzanie kampaniami na YouTube możliwe jest wyłącznie poprzez Google Ads. Formaty udostępniane przez Google w pełni realizują potrzeby firm, w tym sklepów internetowych. Są to reklamy displayowe (pojawiają się obok przeglądanego filmu, nad proponowanymi wideo), nakładki reklamowe (umieszczane na dole filmu), reklamy w przerywnikach (6-sekundowe, bez możliwości pominięcia), karty sponsorowane (kilkusekundowe informacje związane z filmem). Do promocji możemy wykorzystać również reklamy możliwe i niemożliwe do pominięcia, które wyświetlą się przed filmem, w jego trakcie lub po – w pierwszym przypadku użytkownik może pominąć reklamę po 5 sekundach. To jaki format i kierowanie wybierzemy zależy od celu kampanii reklamowej.
Kampanie wideo na YouTube
Reklama na YouTube w formie wideo może trafić do potencjalnych klientów, wygenerować ruch na stronie internetowej (w obu przypadkach ma zachęcić do działania), a także zwiększyć zainteresowanie produktem lub skłonić do zakupu, budować świadomość i zasięg. Jednak kampania nie zawsze musi mieć konkretny cel – możliwe jest reklamowanie się bez wyznaczenia celu mającego skłonić odbiorców do konkretnych zachowań. Reklamy wideo pojawiają się nie tylko w filmach, ale także w wynikach wyszukiwania YouTube i w sieci partnerów wideo Google (na stronach i w aplikacjach).
Wśród formatów wideo mamy do wyboru:
- Reklamy In-Stream możliwe do pominięcia po 5 sekundach i mogące wyświetlać się przed filmem, w trakcie lub po nim.
- Reklamy In-Stream niemożliwe do pominięcia i trwające maksymalnie 15 sekund – nastawione na budowanie zasięgu i świadomości marki.
- Reklamy Discovery, które powstają z tekstu i wygenerowanej z filmu miniatury, a umieszczone są w miejscach odkrywania przez użytkowników treści, np. w wynikach wyszukiwania.
- Reklamy Out-Stream przeznaczone wyłącznie dla urządzeń mobilnych, w których to użytkownik decyduje, czy chce obejrzeć je z dźwiękiem.
- Reklamy w banerze masthead, rezerwowane u przedstawiciela handlowego Google, odtwarzane automatycznie i mające na celu wypromowanie nowego produktu lub szybkie dotarcie z informacją.
- Bumpery reklamowe trwające do 6 sekund, bez możliwości pominięcia, mogące pojawić się w dowolnym momencie odtwarzania filmu.
Użytkownicy, którzy zobaczą reklamę mogą zostać skierowani do strony internetowej z ofertą lub jeśli zależy nam na rozwijaniu naszego kanału – zachęceni do pozostania na YouTube.